Door cookies te accepteren kunnen we uw gebruikerservaring op onze website verbeteren.

×

Verslagzoeker help

Verfijn hieronder op onderwerp
Toon inhoudsopgave jaarverslag

Jaarbeeld

Januari
Winterweer

ProRail heeft samen met NS een meerjarig winterprogramma opgesteld. Dit bevat maatregelen waardoor de kans op het vastlopen van het treinverkeer bij slechte weersomstandigheden structureel afneemt, zodat het slechte weer reizigers minder treft. We hebben de wisselverwarming aangepast, we verwijderen ijsblokken van de bodem van treinen en hebben meer monteurs paraat om verstoringen snel te kunnen verhelpen. NS zet op risicovolle dagen minder, maar langere treinen én extra medewerkers in.

Een belangrijk onderdeel van het winterprogramma is de aangepaste dienstregeling waardoor het minder druk wordt op het spoor en verstoringen zich minder snel als een olievlek verspreiden. In 2013 is deze aangepaste dienstregeling enkele keren ingezet op dagen met sneeuwval en vorst. Er waren wel lokale en regionale verstoringen als gevolg van het weer, maar landelijk bleef de treindienst onder controle.

Samen met de vervoerders en andere partijen werken we aan meer maatregelen, die in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur en Milieu kunnen worden opgenomen in de Lange Termijn Spooragenda van het ministerie.

Februari
Vernieuwing station Utrecht Centraal

ProRail realiseert samen met de gemeente Utrecht en NS een nieuw Utrecht Centraal. De nieuwe, moderne OV-terminal wordt het kloppend hart van het openbaar vervoer. De reiziger kan hier heel gemakkelijk de meest geschikte vorm van vervoer kiezen. Trein, bus en tram komen samen onder hetzelfde dak en bieden de reiziger een hoogwaardig alternatief voor auto en vliegtuig. De bouw van de nieuwe OV-terminal is in 2011 gestart en is in 2016 klaar.

In 2013 is hard gewerkt aan de stationstraverse en de perrons. Het dak, de roltrappen en de liften, we halen het stukje bij beetje weg. De oude stationsvloer blijft bestaan, maar wordt verstevigd en uitgebreid. De eerste liggers zijn over de sporen heen gelegd, straks komt hier de passage over de sporen. Diverse sporen zijn verlegd en in gebruik. Het nieuwe 8e perron, waarlangs de sporen 20 en 21 gebouwd zullen worden, is in aanbouw.

Intussen verandert ook de omgeving van het station drastisch. De nieuwe trappen naar het station en het stationsplein aan de jaarbeurskant zijn al bijna klaar. Bij de entree aan stadskant zijn het oude busstation en het taxiplatform grotendeels verdwenen. Zo ontstaat er ruimte voor de bouw van een nieuw stationsplein en een fietsenstalling.

Maart
Rotterdam Centraal heeft letters terug

In 2013 kreeg Station Rotterdam Centraal zijn oude letters terug. Rotterdammers die met smart afscheid namen van het markante stationsgebouw hebben hiermee de sfeer van het oude station weer een beetje teruggekregen. De vormgeving van de levensgrote letters uit 1957 past helemaal bij de futuristische gevelpartij van het vernieuwde Rotterdam Centraal. De letters zelf zijn klaar voor de toekomst, want ze zijn energiezuinig. Nadat de oorspronkelijke letters werden gedemonteerd en afgevoerd, verdwenen er zes uit de tijdelijke opslag. Daarom zijn er replica’s gemaakt, die werden voorzien van led-verlichting. De Rotterdammers kregen nóg een traktatie uit de oude doos; als enige in Nederland mag hun station Centraal Station blijven heten, zoals in de jaren vijftig gebruikelijk was. Alle andere centrale stations krijgen tegenwoordig de toevoeging Centraal achter de plaatsnaam.

Rotterdam Centraal werd op 13 maart 2014 geopend door koning Willem Alexander. Het is het eerste station van een reeks grote treinstations die binnenkort in Nederland wordt opgeleverd waaronder Amsterdam, Den Haag, Delft, Utrecht, Breda en Arnhem. Het station is gerealiseerd door samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Rotterdam, Stadsregio Rotterdam, ProRail en NS. De bouw van het station is gestart in 2005 en binnen het budget en op tijd opgeleverd.

Het nieuwe station is ruimer van opzet, wat wordt versterkt door het grote glazen venster met direct uitzicht op de stad. Het is de entree geworden die past bij de bruisende stad die Rotterdam is. Het dak boven de sporen is van glas. Het station heeft een loopbrug die de 16 sporen verbindt en een nieuwe reizigerspassage van bijna 50 meter breed. Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat 47.000m2 beslaat. Ook is het station toegankelijker geworden met ondermeer extra roltrappen, 27 in totaal.

April
Scholieren planten boompjes op ecoduct

Honderd kinderen hebben op 10 april op Nationale Boomfeestdag boompjes geplant op ecoduct Op Hees in Den Dolder. ProRail heeft het ecoduct laten aanleggen om te voorkomen dat dieren worden aangereden door treinen. En komt ook een zootel op het ecoduct: een combinatie van bijen-en-vleermuizenhotel, gemaakt van een voormalig militair wachthuis van de Vliegbasis Soesterberg. Naast plek voor broed van solitaire bijen, wespen en hommels, is dit Zootel een zomerverblijf en daarmee kraamkamer voor vleermuizen en een winterverblijf voor reptielen en amfibiën (zootels.nl). Het ecoduct over het spoor is 60 meter breed en wordt eind april opgeleverd.

Mei
Ravelijnfietspad Randstadspoor na 1,5 jaar weer open

‘Gaat het Ravelijnfietspad écht open?’, vroeg een inwoner van Utrecht aan ProRail via Twitter. Inderdaad, na anderhalf jaar omrijden vanwege de spoorverdubbeling op het traject Utrecht Centraal – Houten konden fietsers van Houten naar Utrecht eindelijk weer door het Beatrixpark fietsen.

ProRail deelde medio mei muffins uit aan de gebruikers van het fietspad om de heropening van het fietspad te vieren. Een bedankje voor hun geduld tijdens de omleiding vanwege de werkzaamheden.

Het gebaar werd gewaardeerd door de fietsers die het regenachtige voorjaarsweer hadden getrotseerd. Verderop gaat het werk voor Randstadspoor, een uitgebreid spoornet in de regio Utrecht, onverminderd voort. Tussen Utrecht Centraal en Lunetten worden de sporen verdubbeld tot acht sporen in totaal; vier in de richting van en naar Arnhem en vier in de richting van en naar Den Bosch. Ter hoogte van de Waterlinieweg, waar de sporen richting Arnhem en Den Bosch zich splitsen, bouwt ProRail twee dive-unders. Ter hoogte van de Westerkade, over de Vaartsche Rijn, het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn. Station Utrecht Lunetten wordt verplaatst.

Juni
Perronbankjes op station Hoevelaken

Lekker zitten op de nieuwe houten stationsbanken. Dat kan op steeds meer stations, bijvoorbeeld hier in Hoevelaken. Alle stations van de Valleilijn krijgen in de komende periode beter meubilair. De nieuwe ‘lijn’ bestaat verder uit glazen wachthuisjes, betonnen poefjes en groenbakken, strakke reisinformatieborden en andere afvalbakken. Stations worden er gezelliger op en perrons overzichtelijker. Beetje huiselijker, betere zitplekken en meer kleur. De nieuwe houten banken, speelse betonnen poefjes en groenbakken die ProRail nu plaatst, maken stations tot een plek waar het steeds beter toeven is. Dat vinden reizigers ook, bleek uit twee onderzoeken. Eerder gaven zei in enquêtes aan dat ze meer beschutting wilden, betere zitmeubels en meer kleur op stations.

ProRail is in mei de uitrol van de nieuwe stationsoutillage begonnen na uitgebreide tests op Leiden Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA. Het comfort gaat omhoog en beter overzicht op het perron zorgt dat mensen zich veiliger voelen, met name op kleine stations. De wachtruimten bijvoorbeeld zijn transparant zodat er naar alle kanten zicht is. Er zitten twee deuren in, zodat je er aan meerdere kanten uit kunt. Op kleinere perrons komen glazen wanden met daken als beschutting tegen regen, wind en zon. Alle objecten zijn makkelijk in onderhoud en gaan lang mee.

Juli
Zomerwerkzaamheden in Enschede

In juli vond het project Groot Enschede plaats. De oude sporen met toebehoren zijn verwijderd, de grond is gesaneerd en de perronbestrating is verdwenen. De werkzaamheden verliepen volgens planning, waarna de opbouw ……... Een grote klus waarin alle sporen, wissels, bovenleidingen en treinbeveiliging vernieuwd werden en ook de perrons de juiste hoogte kregen. Ruim 200 medewerkers waren dag en nacht aan het werk om de klus te klaren. Een volledig nieuw emplacement in een nieuwe lay-out en een extra Intercityperron zorgen voor een veilig, betrouwbaarder en comfortabeler spoor. En door verplaatsing van het opstelterrein en de treinwasinstallatie zal de geluidoverlast voor omwonenden afnemen.

Omwonenden zijn vooraf goed geïnformeerd over de werkzaamheden, die dag en nacht plaatsvonden. Er zijn vanuit de omgeving nauwelijks klachten binnengekomen over de werkzaamheden. Omwonenden bleken vooral geïnteresseerd in wat er allemaal buiten op het werk gebeurde. Ruim 1.600 van hen vonden voor de start van de werkzaamheden een kartonnen ProRailverrekijkertje in hun brievenbus om de werkzaamheden van dichtbij te bekijken.

De werkzaamheden waren ook te volgen via de webcam.

Augustus
Vernieuwing Station Den Haag vordert

In de zomer zijn de perrons van station Den Haag Centraal vernieuwd en opnieuw ingericht. Elk perron is twee weken buiten dienst geweest. In deze twee weken is het perron volledig gestript; alle bestrating is verwijderd, er zijn nieuwe kabels en leidingen aangebracht en vervolgens zijn er nieuwe keerwanden geplaatst en is het perron opnieuw bestraat. Op de perrons komt nieuw meubilair uit het programma stationsoutillage. Alle bekabeling en verlichting is weggewerkt in een moderne lichttube aan het plafond.

Met het in dienst nemen van het laatste vernieuwde perron kwam een einde aan een periode van 1,5 jaar, waarin de omwonenden te maken kregen met nachtelijke geluidoverlast. De werkzaamheden daarna op het programma stonden, worden namelijk overdag uitgevoerd. In september startte de aannemer met het leggen van de natuurstenen vloer. Ondertussen vernieuwt NS in de stationshal de winkelpassage. Het station is in het najaar van 2014 helemaal klaar.

September
Overwegcampagne Dennis Storm

Twitter stond er vol mee: ‘OMG op de foto met Dennis Storm!’, ‘Wel vet dat die Dennis Storm vandaag bij mij op school was!’. En gehoord op het Liemers College in Zevenaar zelf: “Dit was de mooiste dag van mijn schooltijd!”. De BNN-presentator, bekend van programma’s als Proefkonijnen en Try before you die, gaf op de middelbare school de aftrap voor de nieuwe overwegcampagne. Thema is dit jaar: Laat je niet misleiden…. vooral niet rond het spoor. Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat jongeren zich snel laten afleiden door wat er om hen heen gebeurt. Driekwart van de jongeren gebruikt een telefoon of mp3-speler in het verkeer. Daardoor zijn ze slecht geconcentreerd en hebben zo 40 procent meer kans op een ongeluk. Dennis Storm laat in de campagne zien hoe makkelijk je kunt worden misleid en welke gevaarlijke situaties dat kan opleveren. Bij de campagne horen radiospotjes en filmpjes op internetsites als YouTube en Dumpert. En veel foto’s op Twitter.

Oktober
Stormoverlast

De storm in oktober heeft op meer dan 25 trajecten gezorgd voor bomen, takken, hekken en andere materialen op het spoor. Daardoor liep het spoor ernstige schade op. Helaas leidde dit alles tot ernstige hinder voor de reizigers. Op meerdere plaatsen was ook de bovenleiding gebroken. In Nunspeet en Hilversum is een trein tegen een omgevallen boom aangereden. Vanwege de veiligheid van reizigers en spoormedewerkers werd het treinverkeer onder andere rond Amsterdam, Zwolle (naar Noord- en Oost-Nederland) stilgelegd.

Samen met de aannemers, vervoerders en andere organisaties werd keihard gewerkt om het spoor zo snel mogelijk beschikbaar te krijgen zodat de treinen weer konden rijden. Van brandweerlieden en ongevallenbestrijders tot treinverkeersleiders, aannemers, treinpersoneel en mensen die achter de schermen hebben gewerkt. Op het spoor gewaaide bomen werden weggehaald, schade aan bovenleidingen werd gerepareerd en spoortrajecten werden gecontroleerd op veilige berijdbaarheid.

November
Ongeval Borne

Op 6 november is een wagon van een goederentrein met zand en grind bij Borne uit het spoor gelopen. De trein had over een lengte van vier kilometer een flinke ravage op het spoor achtergelaten, waarbij ruim 6.000 dwarsliggers kapot waren. Het hele spoor moest hier vervangen worden. Daar is keihard aan gewerkt.

Met een robottrein De ‘rijdende spoorfabriek’ werden de circa 6.000 kapotte dwarsliggers vervangen. Ook werden er ook zes overwegen gerepareerd en werden verschillende veiligheidsinstallaties vervangen. De aannemer zette dag en nacht 50 man in, die van allerlei klussen naar Borne zijn gehaald voor deze spoedklus. Na het vernieuwen van de laatste dwarsliggers is er ook nog een stopmachine over het spoor gegaan die zorgt dat de ballast, het grind tussen het spoor, goed ligt.

December
Open dag nieuwe spoorbrug Den Bosch

Hoewel het weer beslist niet meezat, grepen ruim zeshonderd Bosschenaren op 7 december de kans om een unieke wandeling te maken over een brug waar je straks als wandelaar nooit meer kunt komen. Het gaatje tussen de oplevering van de brug en het begin van de spoorbouw werd door Heymans, Strukton en ProRail aangegrepen om – in een warme tent midden op de brug – foto’s, feiten en andere nieuwswaardigheden te delen met de buurt.

Vanwege de toenemende spoordrukte wordt een aantal knelpunten in het spoorwegennet aangepakt, zoals in en rond ‘s-Hertogenbosch. Deze aanpassingen zorgen voor minder wachttijd, meer punctualiteit en vergroting van de capaciteit.

In april 2013 is de fly-over voor het treinverkeer vanuit Nijmegen richting ’s-Hertogenbosch in dienst genomen. Ook zijn de perrons 2 en 3 aan beide zijden verlengd en zijn de sporen rond deze perrons vernieuwd. Aan de noordzijde van perron 3 is een extra roltrap geplaatst. In een 15-daagse buitendienststelling in de zomer van 2013 is de dubbelsporige Diezebrug vervangen door een nieuwe brug en is het complete emplacement tussen de Dieze en het station vernieuwd. De spoorbrug leverde een nominatie op voor de Nederlandse Betonprijs 2013 in de categorie Uitvoering.

Begin 2014 wordt de nieuwe enkelsporige spoorbrug voor het treinverkeer richting Nijmegen in gebruik genomen. Dan zijn ook de sporen bij perron 1 vernieuwd. Verder wordt in het voorjaar van 2014 tijdens een buitendienststelling van bijna drie weken het emplacement aan de zuidzijde van station ’s-Hertogenbosch compleet vernieuwd. Dat is de laatste grote stap van het project Sporen in Den Bosch, dat halverwege 2014 afgerond zal zijn.