ProRail streeft naar evenwichtige personeelsopbouw en probeert ook ten tijde van verminderde instroom door de bezuinigingen toch een goede leeftijdsopbouw te bereiken. Het werven van nieuwe medewerkers op bepaalde functies (HBO/WO-niveau voor ICT en MBO voor techniek) wordt moeilijker. Om bij organisatie- en procesaanpassingen voldoende bewegingsruimte te hebben, wil ProRail het aantal tijdelijke contracten vergroten en inhuurkrachten vervangen om kosten te verlagen.
Bij ProRail werken relatief veel 50-plussers. Door het verhogen van de pensioenleeftijd zal dit aandeel de komende jaren verder toenemen. De uitdaging is voor iedereen, ook voor deze groep medewerkers om te werken aan wendbaarheid en mobiliteit.
ProRail stelt zich ten doel om het medewerkersbestand te verjongen en daarmee de balans in de leeftijdsopbouw van ProRail te herstellen. Daarnaast wordt ingezet op duurzame inzetbaarheid van ouder wordende medewerkers. Daarnaast wil ProRail haar identiteit op de arbeidsmarkt vernieuwen en deze richten op jonge medewerkers en afstudeerders in techniek en ICT. Het beleid voor arbeidscontracten is aangescherpt en impliceert geen instroom meer op een arbeidscontract voor onbepaalde tijd.
-
- Aantal FTE eigen (gewogen gemiddelde)
- 2013
-
- 3.953
- 2012
-
- 4.121
- 2011
-
- 4.115
- 2010
-
- 3.954
-
- Aantal FTE eigen (einde jaar)
- 2013
-
- 3.949
- 2012
-
- 3.956
- 2011
-
- 4.110
- 2010
-
- 4.077
-
- Aantal FTE's inhuur (gewogen gemiddelde)
- 2013
-
- 232
- 2012
-
- 274
- 2011
-
- 432
- 2010
-
- 676
-
- Aantal FTE's inhuur (einde jaar)
- 2013
-
- 197
- 2012
-
- 236
- 2011
-
- 311
- 2010
-
- 648
-
- Aantal medewerkers (gewogen gemiddelde)
- 2013
-
- 4.083
- 2012
-
- 4.326
- 2011
-
- 4.306
- 2010
-
- 4.161
-
- Instroom aantal medewerkers
- 2013
-
- 186
- 2012
-
- 275
- 2011
-
- 256
- 2010
-
- 586
-
- Uitstroom aantal medewerkers
- 2013
-
- 173
- 2012
-
- 462
- 2011
-
- 204
- 2010
-
- 196