| Dragen, geleiden en doorsnijden | Energie | Beheersen en communicatie | Beveiligen | Transfer | Werken in constructie | Totaal |
Stand per 31 december 2012 | | | | | | | |
Aanschafwaarde | 22.288 | 4.665 | 1.328 | 2.915 | 4.388 | 1.699 | 37.283 |
Cumulatieve afschrijvingen | -9.054 | -2.962 | -849 | -1.790 | -2.808 | - | -17.463 |
Boekwaarde | 13.234 | 1.703 | 479 | 1.125 | 1.580 | 1.699 | 19.820 |
| | | | | | | |
Mutaties in de boekwaarde | | | | | | | |
Investeringen | - | - | - | - | - | 1.212 | 1.212 |
Ingebruikname | 447 | 90 | 95 | 71 | 222 | -925 | - |
Niet activeerbare investeringen | - | - | - | - | - | -114 | -114 |
Desinvesteringen (incl. cum. afschr.) | -63 | -6 | - | -1 | -4 | - | -74 |
Afschrijvingen | -386 | -65 | -75 | -70 | -61 | - | -657 |
Herwaardering | -17 | 1 | 4 | 7 | - | - | -5 |
Overige mutaties | -3 | - | - | -2 | 6 | -23 | -22 |
Saldo | -22 | 20 | 24 | 5 | 163 | 150 | 340 |
| | | | | | | |
Stand per 31 december 2013 | | | | | | | |
Aanschafwaarde | 22.379 | 4.688 | 1.425 | 3.000 | 4.598 | 1.849 | 37.939 |
Cumulatieve afschrijvingen | -9.167 | -2.965 | -922 | -1.870 | -2.855 | - | -17.779 |
Boekwaarde | 13.212 | 1.723 | 503 | 1.130 | 1.743 | 1.849 | 20.160 |
| | | | | | | |
Boekwaarde op basis van historische aanschafwaarde | 10.222 | 1.353 | 459 | 958 | 1.446 | 1.849 | 16.287 |
Het juridische eigendom van de spoorinfra ligt bij Railinfratrust B.V. (100% aandeelhouder van ProRail B.V.).
Categorieën materiële vaste activa
| Dragen, geleiden en doorsnijden | Energie | Beheersen en communicatie | Beveiligen | Transfer |
| | | | | |
Terreinen | 771 | - | - | - | - |
Aardebaan (incl. voorzieningen) | 1.062 | - | - | - | - |
Bovenbouw (incl. ballast) | 3.936 | - | - | - | - |
Bruggen | 3.914 | - | - | - | - |
Tunnels | 2.500 | - | - | - | - |
Overige (zoals: overwegen en geluidsschermen) | 1.029 | - | - | - | - |
Bovenleiding en draagconstructies | - | 1.047 | - | - | - |
Onderstations/voedingsinstallaties | - | 676 | - | - | - |
Hard- en software van de systemen voor de aansturing van de treindienst | - | - | 177 | - | - |
Reizigersinformatiesystemen | - | - | 90 | - | - |
Telecommunicatienetwerken | - | - | 218 | - | - |
Overige communicatieapparatuur | - | - | 18 | - | - |
Baanvak- en emplacementsbeveiliging (zoals: detectiesystemen, seinen en treinbeïnvloedingssystemen) | - | - | - | 1.130 | - |
Perrons inclusief overkappingen | - | - | - | - | 805 |
Toegang tot perrons (zoals: roltrappen, liften, bruggen en tunnels) | - | - | - | - | 407 |
Publieke aandeel in stationsgebouwen | - | - | - | - | 314 |
Fietsenstallingen | - | - | - | - | 217 |
Totaal | 13.212 | 1.723 | 503 | 1.130 | 1.743 |
Investeringen
De investeringen in vaste activa bedroegen in 2013 EUR 1.212 miljoen en zijn 1% lager dan in 2012 (EUR 1.228 miljoen). In de presentatie is ervoor gekozen de investeringen bruto te presenteren en op een afzonderlijke regel de Niet activeerbare investeringen te verantwoorden.
Gefinancierd door ministerie van Infrastructuur en Milieu |
Grote stations vernieuwingsprojecten | Uitbreiding | 102 | 8% |
OV SAAL (Schiphol-Amsterdam--Almere-Lelystad) | Uitbreiding | 93 | 8% |
Delft spoorzone | Uitbreiding | 77 | 6% |
Randstadspoor (omgeving Utrecht) | Uitbreiding | 51 | 4% |
Maasvlakte West | Uitbreiding | 40 | 3% |
DSSU (DoorStroomStationUtrecht) | Uitbreiding | 37 | 3% |
Geoormerkte programma's * | Uitbreiding | 167 | 15% |
Overige uitbreidingsprojecten | Uitbreiding | 112 | 10% |
Bovenbouwvernieuwingsprojecten ** | Vervanging | 125 | 10% |
Overige vervangingsprojecten | Vervanging | 210 | 16% |
Subtotaal ministerie | | 1.014 | 84% |
Gefinancierd door derden | | | |
Projecten provincies en gemeenten | | 185 | 15% |
Projecten FENS (Fonds eenmalige bijdrage NS) *** | | 13 | 1% |
Subtotaal derden | | 198 | 16% |
Totaal investeringen | | 1.212 | 100% |
Ingebruikname
De in gebruik genomen vaste activa in 2013:
Stationsprojecten (incl. grote stationsprojecten) | 231 |
Bovenbouwvernieuwingsprojecten | 98 |
Den Bosch, sporen in Den Bosch | 71 |
Bouw diverse onderdoorgangen, bruggen en passages | 62 |
ICT-projecten | 46 |
Aanleg / vernieuwing emplacementen | 37 |
Amersfoort, bouw dive under | 32 |
Vernieuwing VL-posten | 32 |
RijnGouwelijn Oost | 29 |
Nijverdal, combiplan Nijverdal | 28 |
Randstadspoorprojecten | 27 |
Hanzelijn | 21 |
Diverse kleinere projecten | 211 |
Totaal | 925 |
Niet activeerbare investeringen
De niet activeerbare investeringen betreffen in 2013:
Delft spoorzone (uitgaven kabels en leidingen derden, grondsanering en schadeloosstellingen) | 29 |
Bovenbouwprojecten (niet activeerbare deel) | 12 |
Sloopkosten bij diverse projecten | 9 |
Rijn-Gouwe lijn (niet doorgaan Light rail deel van het project) | 8 |
Zwolle Spoort (als gevolg van gewijzigde scope) | 4 |
OV Saal (uitgaven door scopewijzigingen) | 4 |
Betuweroute Nazorg (gevelisolatie) | 4 |
Stationsoutillage programma (niet activeerbare planstudie) | 3 |
Diverse kleinere projecten | 41 |
Totaal | 114 |
Desinvesteringen
De desinvesteringen zijn veroorzaakt door met name onderstaande projecten:
Sloop bij reguliere bovenbouwvervangingsprojecten | 59 |
Sloop in het kader van functiewijzigingsprojecten en andere vervangingsprojecten | 14 |
Diverse kleinere projecten | 1 |
Totaal | 74 |
Herwaardering
De herwaardering van de materiële vaste activa in 2013 is gebaseerd op de samengestelde indexcijfers van de CBS-maandstatistieken over de periode september 2012 tot en met augustus 2013. De gehanteerde indexcijfers laten per saldo een mutatie zien van EUR -5 miljoen in de activa, die heeft geleid tot een per saldo negatieve herwaardering ten laste van de herwaarderingsreserve van EUR 3 miljoen en een per saldo EUR 2 miljoen afwaardering ten laste van de winst- en verliesrekening.
Overige mutaties
Onder Overige mutaties bij de materiële vaste activa zijn opgenomen overboekingen van categorieën activa naar aanleiding van recente inzichten in de verschillende typen objecten. Daarnaast is de mutatie bij de Werken in Constructie een gevolg van de herrubricering in verband met het economisch eigendom van objecten (EUR 16 miljoen) en ontvangen bijdragen op investeringen voorgaande jaren (EUR 6 miljoen).
Buiten afschrijving geraakte activa
De post Materiële vaste activa bevat een groot aantal objecten waarvan de afschrijvingstermijn is verstreken en daarmee buiten afschrijving geraakt. De technische staat van deze objecten laat toe dat deze objecten niet op korte termijn vervangen behoeven te worden. Het gaat hierbij met name om: stationsgebouwen, spoorbruggen, beveiliging, bovenleiding en draagconstructie, perronkappen en bovenbouw.