Duurzame inzetbaarheid

Duurzaam inzetbare medewerkers beschikken over het vermogen om nu en in de toekomst binnen de organisatie of daarbuiten toegevoegde waarde te leveren en daarbij zelf ook meerwaarde te ervaren. ProRail wil medewerkers dan ook op allerlei manieren stimuleren zodat ze in hun werk competent, gezond en gemotiveerd zijn en blijven. Op deze manier zijn medewerkers breder inzetbaar in de organisatie en blijven ze aantrekkelijk op de in- en externe arbeidsmarkt. Duurzame inzetbaarheid is, naast de re-integratieactiviteiten, FlexPool en MatchPoint, een van de diensten van het Loopbaancentrum van ProRail, dat in het najaar van 2013 is ingericht.

Afgelopen jaar zijn op verschillende niveaus acties ondernomen om de inzetbaarheid van specifieke groepen, teams of individuen te vergroten en te verbeteren.

• Bij Verkeersleiding is het project duurzame inzetbaarheid Treindienstleiders opgestart.
  • Bij de bedrijfseenheid Projecten kunnen medewerkers via het jobrotationprogramma ProRail-Rijkswaterstaat (RWS) ervaring opdoen bij RWS.
  • Er zijn twee leertrajecten uitgevoerd om talentvolle vrouwen te begeleiden in de versterking van hun strategische vaardigheden.

Daarnaast zijn er diverse workshops en trainingen gegeven met uiteenlopende doelstellingen zoals:

• Verhogen van persoonlijk ondernemerschap bij de afdeling Facilitaire Zaken.
  • Verhogen bewustwording (vitaliteit in je werk- traject) bij Verkeersleiding.
  • Verkrijgen van een effectievere teamsamenwerking bij Asset Management.
  • Aan de slag met generatiemanagement – samen met Young ProRail.

De medewerkers met een individuele ontwikkelvraag konden terecht bij de loopbaanadviseurs van het Loopbaancentrum waar het afgelopen jaar het aantal instrumenten is uitgebreid met onder meer acht korte loopbaantesten en de inrichting van de flexpool. Sinds eind 2013 heeft het Loopbaancentrum ook een eigen website waardoor het aanbod zichtbaarder is geworden.

Vitaal Werken-advies

Met Vitaal Werken-advies ondersteunen we medewerkers en afdelingen om meer inzicht en grip te krijgen op gezondheid en persoonlijke inzetbaarheid. Na succesvolle proefprojecten in 2012 is het programma, mede ontworpen door TNO, in 2013 bij meerdere afdelingen ingezet.

Vorig artikelEen betrokken werkgever Volgend artikelIntegriteit